|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Rada Sekcji Zawodowej PKP Intercity SA NSZZ „Solidarność” | |
[ 0000-00-00 ] |
W dniu 27 stycznia 2014 r. miało miejsce w Warszawie kolejne
zebranie Rady Sekcji Zawodowej PKP Intercity SA NSZZ „Solidarność” oraz
Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ „Solidarność” PKP Intercity
SA, w którym uczestniczył Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy
NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel. Zebranie prowadziła Przewodnicząca
Maria Sędek.
Procedura wyborcza W
porządku zebrania znalazła się zarówno problematyka dotycząca aktualnej
sytuacji spółki i jej zakładów, jak również tematy związane z trwającą w
związku procedurą wyborczą, w tym ustalenie zasad i klucza wyborczego
do MKK i Sekcji Zawodowej na kadencję 2014-2018. W tej sprawie po
dyskusji przyjęto uchwałą, że klucz wyborczy przy wyborze delegatów na
WZD Sekcji Zawodowej będzie wynosił 1 delegat na każde rozpoczęte 50
członków związku, w każdej z 4 organizacji ją tworzących. Natomiast
zasady wyboru swoich przedstawicieli do MKK przez te organizacje
pozostawiono bez zmian, czyli każdej z nich przypada 1 przedstawiciel na
każde rozpoczęte 250 członków związku w tej organizacji. Obecny na
zebraniu Przewodniczący Henryk Grymel, odnosząc się do tematyki
wyborczej, poruszył m.in. sprawę dotyczącą dalszego funkcjonowania
Sekcji Zawodowej Przewozów Pasażerskich NSZZ „Solidarność”. Ponadto
Przewodniczący Henryk Grymel przedstawił zebranym aktualne sprawy, nad
którymi pracuje obecnie SKK, zwłaszcza dotyczące uprawnień kolejarzy do
ulgowych przejazdów koleją na tzw. połączeniach stykowych, gdzie
przewozy na zlecenie innych spółek wykonują „Przewozy Regionalne”.
Sprawa ta znajdzie rozwiązanie nie później, jak do 31 stycznia 2014 r.
Problemy w PKP Intercity Tematem
wzbudzającym liczne kontrowersje, jest trwająca w PKP Intercity SA tzw.
restrukturyzacja kadrowo-płacowa, która pomimo licznych wątpliwości i
sprzeciwu, co do jej zakresu, wyrażanego przez organizacje
ponadzakładowe działające w spółce, jest systematycznie wprowadzana w
życie. Celem tych prac jest likwidacja w zakładach spółki działów
pracowniczych i ekonomiczno-finansowych, w zamian za zlecenie przez
zakłady wykonywania czynności z tego zakresu przez pracowników Centrali
Spółki. Na licznych spotkaniach z Zarządem Spółki organizacje
związkowe, w tym jako najliczniejsza NSZZ „Solidarność”, z determinacją
podkreślały, że w obecnej postaci jest to sprawnie działający organizm,
który poza jasnymi i jednoznacznymi wytycznymi płynącymi z Centrali
Spółki, nie wymaga zmian. Przede wszystkim działanie to przebiega na
bezpośrednim styku z pracownikiem, co powoduje możliwość stałego
kontaktu każdej ze stron, co ma zasadnicze znaczenie zarówno dla jakości
obsługi pracowniczej, jak i w celu bieżącego wyjaśniania wszelkich
powstałych problemów pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. W
przeszłości wprowadzany model funkcjonował w spółce, ale wówczas liczyła
ona 2 tys. pracowników, a nie ponad 7 tys., jak obecnie. Dużo
większym problemem dla spółki są jej wyniki finansowe, zwłaszcza za 2013
r. i stale zmniejszająca się ilość przewożonych pasażerów pociągami
spółki. W tym obszarze wymagane jest dokonanie szeregu działań,
szczególnie marketingowych, które pozwoliłyby spółce odwrócić panujący
od kilku lat trend spadkowy. Realizowany przez spółkę z wielkim
rozmachem program zakupu nowego taboru i modernizacji istniejącego, bez
wsparcia i zaangażowania w ten proces wykwalifikowanych pracowników,
jakich spółka posiada, nie wystarczy, aby przejść przez trudny 2014 i
być może 2015 r. NSZZ „Solidarność” deklaruje swoją pomoc w tym
procesie, ale z pełnym poszanowaniem partnerstwa i autentyczną
współpracą ze strony przedstawicieli Zarządu Spółki. Na zakończenie
zebrania doszło do spotkania Członków Rady Sekcji Zawodowej i MKK z
Przedstawicielami Zarządu i Centrali Spółki, reprezentowanymi przez: Ewę
Boguszewską-Jaczewską – Dyrektora Wykonawczego Biura Zarządu i Piotra
Szajczyka - Dyrektora Biura Sprzedaży.
O sprawach pracowniczych z dyrektor Ewą Boguszewską-Jaczewską Tematem
spotkania była aktualna sytuacja w spółce oraz problemy dotyczące spraw
pracowniczych, w tym zwłaszcza związanych z prowadzoną w spółce
reorganizacją obszaru kadrowo-płacowego, polityką kadrowo-zatrudnieniową
realizowaną przez spółkę oraz z zakresu działania pionu handlowego
spółki. Pani dyrektor Boguszewska odpowiadając na pytania związane z
tematyką pracowniczą, wyjaśniła sytuację związaną z wprowadzanymi w
spółce zmianami w zakresie likwidacji działów pracowniczych i
ekonomiczno-finansowych w zakładach, tłumacząc procedurę dokonywania
tych zmian. Według słów Pani dyrektor, Zarząd określił sobie najbliższe 3
miesiące, jako czas przejściowy we wprowadzaniu tych zmian, dokonując w
tym okresie niezbędnej procedury przewidzianej w prawie pracy, w celu
dokonania zmian organizacyjnych – w tym zwłaszcza konsultacji z
partnerami społecznymi. Istotnym zadaniem, jakie związane jest z tym
procesem, to według oceny Zarządu ma być redukcja etatów w zakładach na
stanowiskach administracyjnych. Istotną zmianą w obecnej chwili jest
dokonywanie naliczania wynagrodzenia za miesiąc styczeń 2014 r. już
przez pracowników Centrali, w odniesieniu do wszystkich pracowników
spółki. Określona w założeniach spółki część pracowników działów
pracowniczych w zakładach z dniem 15.01.2014 r. stała się pracownikami
Centrali spółki, wykonującymi swoją pracę w dotychczasowej lokalizacji –
stając się niejako delegaturą Centrali w zakładach. NSZZ
„Solidarność” podjął w tym zakresie szereg czynności, mających związek z
przejściem tych pracowników do nowego pracodawcy, aby zapobiec
sytuacjom pogorszenia ich statusu w pojęciu niektórych zapisów Kodeksu
pracy, w tym w szczególności w odniesieniu do: korzystania z funduszu
socjalnego, rodzaju zawartej umowy, odprawy pośmiertnej, świadczenia
przedemerytalnego, wysokości wynagrodzenia, okresu wypowiedzenia umowy o
pracę, udzielonej przez dotychczasowego pracodawcę zgody na
dofinansowanie do podnoszenia kwalifikacji, itd., uzyskując zapewnienie,
że w żadnym z tych elementów pracownik nie poniesie straty. W
dalszym ciągu swojej wypowiedzi Pani dyrektor Boguszewska na zadane
pytania oznajmiła, że obecnie analizowany jest w spółce poziom
zatrudnienia w zespołach naprawczo-utrzymaniowych, czyli tzw.
etatyzacja, która ma pozwolić na dokonanie oceny ilości pracowników w
zależności od ilości wykonywanej pracy w poszczególnych lokalizacjach.
Zakładana redukcja zatrudnienia w spółce w 2014 r. na poziomie ok. 300
pracowników, odbywać się powinna według Zarządu nie tylko w obszarze
administracyjnym, ale również robotniczym. Niejakim pocieszeniem są dane
o uzyskaniu prawa do emerytury w 2014 r. przez ok. 220 pracowników
spółki. Jednakże biorąc pod uwagę konieczność naboru i szkolenia na
stanowisko maszynisty ok. 100 osób w skali spółki, problem możliwości
utraty pracy dla części pracowników jest jak najbardziej realny i
stanowi zadanie dla organizacji związkowych do szukania rozwiązań
zapobiegających takiej sytuacji. Swego rodzaju niekonsekwencją -
wbrew składanym wcześniej deklaracjom - jest zagrożenie ograniczenia
zadań na Sekcjach zakładów. Dotychczas w trakcie wielu spotkań z
przedstawicielami Zarządu Spółki, zmiany w obszarze kadrowo-płacowym w
spółce tłumaczone były zwiększeniem zakresu kompetencji Sekcji, które
miały się stać tzw. „obszarem biznesowym” w spółce, obarczonym szeregiem
zadań do tej pory nie będących w ich zakresie. Tymczasem z
uzyskiwanych obecnie informacji wynika, że zabiera się Sekcjom zwłaszcza
czynności administracyjne w stosunku do pracowników, a w połączeniu z
likwidacją w zakładach działów kadrowo-płacowych – odcina pracownika od
rzetelnej obsługi, skazując na zasięganie wszelkich informacji w
Warszawie. NSZZ „Solidarność” nie pozostanie obojętny na takie
działanie i nie uzyska ono akceptacji, gdyż powoduje dodatkowo
zagrożenie chaosem w tym zakresie – na co wielokrotnie wskazywaliśmy. Nie
zabrakło pytań do Pani dyr. Boguszewskiej dotyczących odwołań
pracowników drużyn konduktorskich od przydziału do tzw. planu A i B oraz
rekrutacji załóg do pociągów IC Premium - w szczególności związanych z
wymaganiami stawianymi pracownikom, jak również dlaczego w procesie
rekrutacji mogą brać udział tylko pracownicy drużyn konduktorskich z
Warszawy, Krakowa i Gdyni – skoro pociągi te będą jeździły również np.
do Katowic i Wrocławia. Została złożona deklaracja, że ogłoszenie to
zostanie zmienione o te uwagi, natomiast wszystkie odwołania będą
rozpatrywane i będą przeprowadzane spotkania i rozmowy z tymi
pracownikami.
O sprawach handlowych z dyrektorem Piotrem Szajczykiem Obszerne spotkanie z dyrektorem Piotrem Szajczykiem, kierującym Biurem Sprzedaży w spółce, dotyczyło tematyki handlowej. Staramy
się nie dokonywać oceny kolejnych osób odpowiedzialnych za szeroko
pojęty handel w spółce jedynie na podstawie prezentowanego programu
działania w najbliższym okresie czasu, wizji działalności tego obszaru w
spółce, ale na podstawie rzeczywiście podjętych i zrealizowanych
działań, mających uzdrowić funkcjonujący na wielu płaszczyznach system, w
odniesieniu do pasażera, polityki taryfowej, marketingu, itd. Korzystając
z obecności na zebraniach Sekcji Zawodowej przedstawicieli Zarządu lub
Centrali spółki odpowiedzialnych za handel, wielokrotnie zwracaliśmy się
z merytorycznymi pytaniami do tych osób - wskazując na istotne problemy
w spółce o bliższe zainteresowanie się tymi tematami, mając na myśli
poprawę sytuacji i wprowadzenie często prostych rozwiązań, które
doraźnie lub w perspektywie przyniosłyby spółce korzyści. Mamy
nadzieję, że Pan dyrektor Piotr Szajczyk, pracujący od sierpnia 2013 r. w
PKP Intercity SA, z uwagą i zainteresowaniem słuchający i notujący
nasze spostrzeżenia, równie energicznie podejmie działania w tym
obszarze, które nakreślił jako zadanie na najbliższy okres dla zespołu
którym kieruje. Tematyka spotkania z dyr. Szajczykiem dotyczyła m.in.:
- zakomunikowanej
korekty rozkładu jazdy od 09.03.2014 r., w tym likwidacji lub
ograniczenia kursowania wielu pociągów PKP Intercity SA;
- czytelnej i prostej dla klienta polityki taryfowej spółki;
- zwiększenia decyzyjności osób odpowiedzialnych (funkcyjnych) w spółce;
- tworzenia oprócz istniejących, nowych kanałów sprzedaży biletów oraz zmiany oprogramowania służącego sprzedaży biletów;
- wprowadzenia
specjalnych ofert dla pasażerów na określonych odcinkach linii
kolejowych, gdzie pociągi spółki posiadają wiele wolnych miejsc, a
pasażerowie godzinami oczekują na tańsze połączenie regionalne;
- tematyki warunków pracy i czasu pracy w kasach biletowych spółki.
Odpowiadając
na zadane pytania dyr. Szajczyk podkreślał, że dołoży wszelkich starań,
aby zgłaszana problematyka mogła doczekać się swojej realizacji, co
poprawi wizerunek spółki w oczach pasażerów i wpłynie na jakość pracy i
osiągane przychody. Strony wyraziły wolę stałej współpracy w celu
bieżącego rozwiązywania problemów pracowniczych w spółce i zapobieganiu
powstawania konfliktów i nieporozumień, które wpływają na jakość pracy i
zasady współżycia społecznego. (na podstawie sprawozdania Jana
Gliszczyńskiego, Zastępcy Przewodniczącego Rady Sekcji Zawodowej PKP
Intercity SA NSZZ „Solidarność” – „aw”)
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|