 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Aby było bezpieczniej na kolei | |
[ 0000-00-00 ] |
Jest rzeczą oczywistą, że kwestia bezpieczeństwa winna być priorytetem,
bowiem każdy ujawniony przypadek naruszenia tej zasady, nie tylko
rzutuje na sposób postrzegania firmy, ale też prowadzi do zagrożenia
życia klientów kolei i bezpieczeństwa powierzonych kolei do
przewiezienia ładunków. Niezależnie od powyższego, każdy przypadek
naruszenia norm bezpieczeństwa na kolei powoduje, że w mediach
wszystkich typów i rodzajów niemal od ręki jawi się chęć „przyłożenia”
kolei, często przez nieposiadających żadnej wiedzy o kolei dziennikarzy,
co często przynosi więcej szkód niż pożytków. Choć też prawdą jest,
że zagrożenie bezpieczeństwa są różnorakie. Począwszy od nikłego wręcz
przygotowania do pełnionych obowiązków, które się bierze z
niedostatecznego systemu szkolenia nowych kolejarzy, a skończywszy na
wadliwym działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, również na
skutek nieodpowiedzialnych działań osób trzecich. Aby zwiększyć
bezpieczeństwo, PKP PLK SA realizują Program Poprawy Bezpieczeństwa na
kolei, który w roku 2013 został zrealizowany w 98%. Skuteczność tych
działań potwierdzają statystyki, z których wynika, że w 2013 roku o
jedną czwartą zmniejszyła się liczba osób poszkodowanych w zdarzeniach
na kolei. Liczba wypadków i incydentów spadła o 7,6%. To oznacza, że
ubiegły rok był najbezpieczniejszy w historii Polskich Linii Kolejowych.
Do 2015 roku na modernizację infrastruktury, w tym na poprawę
bezpieczeństwa, PLK przeznaczy 25 mld zł. Coraz szerszy front
modernizacji, szkolenia dla dyżurnych ruchu, audyty Systemu Zarządzania
Bezpieczeństwem oraz kontynuacja Programu Poprawy Bezpieczeństwa – w
wyniku tych działań liczba zdarzeń na sieci PLK w ubiegłym roku była
najniższa w całym okresie funkcjonowania spółki. - Coraz niższe
liczby zdarzeń na kolei i osób, które w nich ucierpiały, jeszcze
bardziej motywują nas do kontynuowania działań na rzecz poprawy
bezpieczeństwa. To dowód, że realizowany przez PLK program przynosi
zamierzone efekty. Naszym największym zmartwieniem pozostaje wciąż
wysoka liczba wypadków z udziałem pieszych przechodzących przez tory w
miejscach niedozwolonych oraz na przejazdach kolejowych. Gdyby od jutra
wszyscy kierowcy i piesi zaczęli przestrzegać przepisy, liczba zdarzeń
na kolei zmniejszyłaby się o 73 % – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK oraz koordynator ds. bezpieczeństwa w Grupie PKP.
Jeśli chodzi o statystyki przedstawiają się one następująco: od
początku 2013 r. roku do połowy grudnia 2013 r. odnotowano 824 wypadki i
incydenty. Oznacza to spadek o 7,6% (68) zdarzeń w stosunku do
analogicznego okresu 2012 r. Zdecydowanie poprawiły się statystyki
dotyczące poszkodowanych w tych zdarzeniach. W 2013 r. (do połowy
grudnia) w zdarzeniach na sieci kolejowej ucierpiało 329 osób (z czego
327 na przejściach, przejazdach i poza przejściami) i było to o 24%
mniej niż w analogicznym okresie 2012 r. Tak dobre efekty daje
konsekwentna realizacja programu. W 2012 r. Biuro Bezpieczeństwa
PLK opracowało Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, w którym
zawarto harmonogram szczegółowych działań obejmujący 103 zadania. W
roku 2013 r. został on zaktualizowany i rozszerzony do 191 zadań.
Dotyczą one kilku obszarów, w tym m.in.: modernizacji infrastruktury,
doskonalenia zawodowego pracowników, ulepszania procedur związanych z
prowadzeniem ruchu pociągów oraz monitorowania bieżącego stanu
bezpieczeństwa. Aby infrastruktura była bezpieczniejsza jej zarządca
realizuje inwestycje o łącznej wartości 25 mld zł, których efektem
będzie przede wszystkim zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu
pasażerów. W tym roku PLK planuje zmodernizować ponad 2.000 km
torów. Do 2015 roku zmodernizowanych zostanie 1.000 przejazdów
kolejowo-drogowych. Do tej pory wykonano już ponad 60 proc. tego planu. Trwa
także program wymiany rozjazdów obejmujący zabudowę ponad 3.000 nowych
rozjazdów kolejowych, w tym ok. 700 o podwyższonym standardzie
konstrukcyjnym. W latach 2012-2013 zmodernizowano już ponad 1.300
rozjazdów.
Poprawa bezpieczeństwa, to również, a może przede wszystkim, dobrze
przeszkoleni pracownicy. PKP Polskie Linie Kolejowe w ubiegłym roku
podwoiły liczbę szkoleń okresowych dyżurnych ruchu. W tym roku planowane
jest zwiększenie częstotliwości tych szkoleń. Oprócz tego 10 tys.
dyżurnych ruchu przeszło szkolenia z efektywnej komunikacji oraz z
zachowania w sytuacjach stresowych. Ponadto, do końca 2015 r. PLK
wprowadzi szkolenia dyżurnych ruchu na symulatorach. Aktualnie trwają
prace nad specyfikacją dotyczącą cyklicznych szkoleń dyżurnych ruchu na
symulatorach, obejmujących m.in. szkolenia z awarii i usterkowości
urządzeń sterowania ruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe
podjęły również kolejne innowacyjne działania, polegające na
ograniczaniu liczby posterunków, na których ruch pociągów prowadzony
jest w oparciu o sygnał zastępczy. W efekcie liczba takich lokalizacji
zmniejszyła się od marca 2012 r. ze 157 do 80. Celem jest dalsze
ograniczanie liczby takich posterunków. Natomiast na wszystkich nowych
inwestycjach tymczasowa organizacja ruchu będzie się odbywać bez
stosowania jazd na sygnał zastępczy. Wprowadzono także obowiązek
informowania maszynisty przez dyżurnego ruchu o przyczynie jazdy na
sygnał zastępczy i numerze toru, którym powinien jechać. Wdrożono też skuteczniejsze kontrole systemu zarządzania bezpieczeństwem.
W ubiegłym roku PLK zwiększyła liczbę kontroli i wprowadziła audyty
sytemu zarządzania bezpieczeństwem. Od stycznia do końca listopada
przeprowadzono ponad 100 takich audytów. Wszystkie oceny audytowanych
obszarów są pozytywne lub pozytywne z uwagami. Dodatkowo Biuro
Bezpieczeństwa przeprowadziło 429 kontroli jednostek odpowiedzialnych za
stan techniczny infrastruktury. Zweryfikowano także regulaminy
techniczne dla 3.500 posterunków ruchu we wszystkich Zakładach Linii
Kolejowych. Wszyscy, więc czekamy na dobre efekty podjętych
działań, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na kolei, leży to,
bowiem, nie tylko w dobrze rozumianym interesie kolei, ale nas
wszystkich. Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|