|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 18 stycznia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Piotr, Małgorzata
|
|
|
|
|
|
Z prac Rady Nadzorczej PKP SA | |
[ 0000-00-00 ] |
Na wrześniowym (30.09.2013 r.) posiedzeniu Rady Nadzorczej PKP SA
Zarząd spółki przekazał informację na temat sytuacji finansowej spółek
Grupy PKP. W przewozach towarowych w minionych 7 miesiącach br.,
spółka PKP CARGO przewiozła ponad 62 mln ton ładunków (98% planu), a
spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa ponad 5 mln ton ładunku (102%
planu) – wzrosły głównie przewozy minerałów surowych i przetworzonych. Niestety,
w przewozach pasażerskich po 7 miesiącach br. utrzymał się spadek
ilości przewożonych pasażerów. PKP Intercity przewiozła ponad 18 mln
pasazerów (w takim samym okresie 2012 r. było ich ponad 20 mln), co jest
realizacją planu na poziomie 85%. Szybka Kolej Miejska w Trójmiescie
przewiozła ponad 20 mln pasażerów, co jest wykonaniem planu na poziomie
96%.
Rada Nadzorcza zapoznała się z realizacją:
- Planu
Finansowego do 2015 r. (plan spłaty historycznego zadłużenia w
wysokości ok. 4 mld zł z podaniem źródeł pozyskania środków finansowych,
przede wszystkim z prywatyzacji spółek zależnych na coroczną spłatę i
obsługę zadłużenia);
- Strategii Grupy PKP do 2015 r. (prywatyzacja spółek, głównie: PKP CARGO, TK Telekom, PKP Energetyka);
- zarządzania
nieruchomościami PKP SA do 2015 r., innymi niż dworce kolejowe
(jednolita polityka dotycząca czynszów, sprzedaż, likwidacja zbędnych
nieruchomości, aportowanie do spółek zależnych).
Zarząd PKP
SA przedstawił wniosek o wyrażenie zgody na przekazanie kwoty na
fundusz założycielski Fundacji Grupy PKP. Inicjatywa utworzenia Fundacji
ma być kluczowym elementem realizacji przez PKP SA: „Polityki dobroczynnej dla PKP SA oraz spółek Grupy PKP”. Jej
szeroka działalność miałaby się koncentrować na działalności
dobroczynnej oraz długofalowych programach społecznych, inspirowanych
przez PKP SA i wskazane spółki Grupy PKP, w zakresie wspierania
środowisk związanych z koleją. Fundatorem Fundacji jest PKP SA, a
donatorami Fundacji (z łac. donatio – darowizna, donator – darczyńca)
spółki z Grupy PKP, w tym Polskie Linie Kolejowe SA. Zdaniem
wnioskodawców powołanie Fundacji, pozwoli na uporządkowanie działalności
społecznych w Grupie PKP, wzmocnienie wizerunku i zapewnienie projektom
większej efektywności finansowej. Wniosek wzbudził kontrowersje i
ożywioną dyskusję z uwagi na obecnie funkcjonujące podmioty, zajmujące
się działalnością dobroczynną, w środowisku kolejowym. Ma być on
ponownie rozpatrywany na następnym posiedzeniu Rady.
Kolejnymi tematami obrad było:
- podjęcie uchwały w sprawie zmiany regulaminu Zarządu PKP SA (wniosek Zarządu);
- podjęcie
uchwały w sprawie pozytywnej opinii wniosku Zarządu PKP SA, dotyczącej
wniesienia do Spółki PKP PLK SA wkładu niepieniężnego w postaci budynków
o przeznaczeniu głównie technicznym w Czerwińsku, Szczecinie,
Choszcznie, Gliwicach, Suchej Beskidzkiej, Krynicy Zdroju, Przemyślu i
Nowym Sączu.
Ponadto w trakcie obrad poruszono następujące tematy:
- sfinalizowanie
sprzedaży 100% akcji spółki Polskie Koleje Linowe SA w Zakopanem (kwota
215 mln zł wpłynęła na konto PKP SA), na rzecz Spółki Polskie Koleje
Górskie;
- wzrost czynszów w mieszkaniach o ok. 200%, a nawet
500%, celem zbliżenia ich do cen rynkowych (zdaniem PKP SA często
czynsze w mieszkaniach kolejowych są niższe niż w mieszkaniach
komunalnych) - w ten sposób PKP SA chce, aby przychody od lokatorów
pokrywały się z kosztami utrzymania mieszkań;
- obniżenie przez PKP PLK SA średniej prędkości handlowej dla pociagów towarowych z 25 km/h na 23 km/h;
- przetarg
PKP PLK SA na dostawę energii elektrycznej (zdaniem PLK SA zgodnie z
uwarunkowaniami prawnymi, spółka musi zlecać coraz to nowe obszary
działalności w postępowaniu przetargowym – a nie z wolnej ręki spółkom z
Grupy, tak jak to było dotychczas);
- dalsze perspektywy
działalności spółki „CS Szkolenie i Doradztwo”, w kontekście
przygotowywanego przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej rozporządzenia o koniecznosci szkolenia wszystkich maszynistów
na symulatorach (również zatrudnionych u przewoźników prywatnych);
- zasadność
i uzasadnienie planowanych zmian organizacyjnych w spółce PKP CARGO SA,
polegających na łączeniu zakładów (z obecnie istniejących 10 zakładów,
ma zostać 6). Zdaniem przedstawicieli pracowników w Radzie, taki projekt
nie znajduje uzasadnienia merytorycznego (uzasadnienie, że jakiś zakład
był źle zarządzany, to należy go przyłączyć do innego, jest
absurdalne), a propozycje zmian, tuż przed debiutem giełdowym, mogą
zakłócić proces prywatyzacji.
Ponadto Rada Nadzorcza PKP SA
w dniu 1 października br., w trybie głosowania elektronicznego, na
wniosek Zarzadu PKP SA przyjęła dwie uchwały dotyczące:
- pozytywnej
opinii wniosku o zmianie Statutu PKP CARGO SA, wynikającej m.in. z
zawarcia Paktu Gwarancji Pracowniczych (3 przedstawicieli praconików w
Radzie Nadzorczej i 1 w Zarządzie), ustaleń Komisji Nadzoru Finansowego
(powołanie komitetu audytu i komitetu ds. nominacji);
- wyrażenia zgody na zbycie w ofercie publicznej nie wiecej niz 49% akcji PKP CARGO SA.
Henryk Sikora
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|