|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Przewozy Regionalne - konflikt | |
[ 0000-00-00 ] |
Eskalacja napięcia w spółce „Przewozy Regionalne” – wybrane dokumenty.
Protokół
z mediacji sporu zbiorowego pomiędzy Zarządem „Przewozy Regionalne” sp.
z o.o. a Konfederacją Kolejowych Związków Zawodowych, Sekcją Krajową
Kolejarzy NSZZ „Solidarność", Federacją Związków Zawodowych Pracowników
PKP w sprawie żądania w/w Związków Zawodowych przedstawionego w piśmie
bez numeru z dnia 27 listopada 2012 r.
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Stron oraz mediator - zgodnie z załączoną listą obecności. Stanowisko Zarządu „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. - Podtrzymuje dotychczasowe stanowisko. Stanowisko
Strony Związkowej - Podtrzymuje dotychczasowe stanowisko i oświadcza,
że nie zakończenie mediacji w terminie do 30 sierpnia 2013 r. będzie
podstawą do sporządzenia protokołu rozbieżności.
Ustalenia: Strony
ustalają, że przedłużają termin zakończenia mediacji sporu zbiorowego
do 30 sierpnia 2013 r. Kolejne spotkanie odbędzie się w dniu 9 lipca
2013 r. o godz. 11.00 w Warszawie. Warszawa, 26 czerwca 2013 r.
●●●
Protokół
ze spotkania w ramach sporu zbiorowego Konfederacji Kolejowych Związków
Zawodowych z Zarządem „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. i
współdziałających w ramach sporu zbiorowego organizacji związkowych.
W
spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Stron sporu oraz
przedstawiciele Związków Zawodowych - zgodnie z załączoną listą
obecności. Podczas spotkania strony przedstawiły następujące stanowiska:
Stanowisko Zarządu „Przewozy Regionalne” sp. z o.o.
Mając
na uwadze zapisy zawarte w Protokole ze spotkania w ramach sporu
zbiorowego Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych z Zarządem
„Przewozy Regionalne” sp. z o.o. i współdziałających w ramach sporu
zbiorowego organizacji związkowych, które odbyło się w dniu 24 sierpnia
2011 r. Zarząd, po przedstawieniu przewidywanego wpływu podwyżek
wynagrodzenia zasadniczego na wynik finansowy 2013 roku, przedstawia
następujące stanowisko: Kwestia decyzji o możliwości podwyżki
wynagrodzenia zasadniczego w Spółce u pracodawców w niej działających,
znajduje uzasadnienie po analizie skutku jej wdrożenia na wynik
finansowy Spółki za 2013 r. oraz na składniki kalkulacyjne
wykorzystywane w przetargach na realizację usług publicznych w zakresie
kolejowych regionalnych i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w
kolejnym roku - 2014 i w latach następnych. Proponuje się podjęcie decyzji po analizie I półrocza 2013 roku i nie później niż do dnia 15 września 2013 roku. Zarząd
proponuje rozważenie możliwości ewentualnego zrekompensowania nie
wdrożenia podwyżek wynagrodzenia zasadniczego w 2013 roku poprzez
ewentualne jednorazowe zwiększenie gratyfikacji z okazji Święta
Kolejarza w 2013 roku. Kwota zostanie ustalona nie później niż do 15 września 2013 roku. Zarząd
proponuje przedłużenie obowiązywania zapisu §7 ust. 8 Porozumienia dot.
zasad wdrożenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników
zatrudnionych przez pracodawców działających w „Przewozy Regionalne” sp.
z o.o. zawartego w dniu 21 maja 2012 r. W/w zapis, dotyczący
przeprowadzania waloryzacji tzw. premii ZUZP, obowiązywałby do czasu
wdrożenia najbliższej podwyżki wynagrodzenia zasadniczego u danego
pracodawcy w Spółce. Zarząd proponuje, aby decyzje o wdrożeniu
podwyżek wynagrodzenia zasadniczego podejmował pracodawca działający w
Spółce po zachowaniu obowiązujących zasad współdziałania z partnerami
społecznymi, mając na uwadze i uwzględniając m.in. sytuację
zatrudnieniową, koszty zatrudnienia i ich wpływ na utrzymanie pozycji
zakładu na rynku - co najmniej na niezmienionym poziomie, wpływ podwyżek
na wynik finansowy zakładu i ewentualny skutek rozstrzygnięcia
przetargu przez Samorząd Województwa.
Wspólne Stanowisko Strony Związkowej:
Podtrzymuje
żądanie dot. wdrożenia podwyżek wynagrodzeń w wysokości 30 zł na
jednego pracownika zgodnie z Protokołem z dnia 24 sierpnia 2011 r. oraz
nie przyjmuje stanowiska Zarządu. Strona związkowa źródło sfinansowania
podwyżek widzi w umowach zawartych przez Spółkę a które mogą być
wypowiedziane takich jak m.in. dot. obsługi prawnej, kontroli biletów.
Ustalenia końcowe: Kolejne spotkanie odbędzie się nie później niż do 15 września 2013 r. w terminie ustalonym w trybie roboczym. Warszawa, 26 czerwca 2013 r.
●●●
Protokół Rozbieżności spisany
dnia 25 lipca 2013 roku w ramach rokowań sporu zbiorowego pomiędzy
związkami zawodowymi działającymi w Kujawsko-Pomorskim Zakładzie
Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy a dyrekcją Zakładu wszczętego pismem
z dnia 26.06.2013 r.
Stanowisko pracodawcy:
W
związku z pismami złożonymi przez związki zawodowe dotyczącymi żądania
utrzymania wszystkich miejsc pracy, po dokonanej szczegółowej analizie i
w związku z koniecznością dostosowania zatrudnienia do wielkości
zakładanej pracy od 15 grudnia 2013 roku z powodu negatywnie
rozstrzygniętego przetargu dla nas na pakiet A i B, Dyrektor Waldemar
Bachmatiuk oświadczył, że podtrzymuje stanowisko, że nie ma możliwości
utrzymania wszystkich miejsc pracy, gdyż usługi na w/w pakiety świadczyć
będzie Arriva RP spółka z o.o.
Stanowisko strony związkowej:
Strona
związkowa podtrzymuje żądanie przedstawienia przez Dyrekcję Zakładu
programu utrzymania miejsc pracy dla wszystkich pracowników
Kujawsko-Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy po
przejęciu przewozów w województwie Kujawsko- Pomorskim od grudnia 2013
r. przez spółkę Arriva RP.
W
związku z brakiem możliwości porozumienia w ramach rokowań sporu
zbiorowego strony spisują niniejszy protokół rozbieżności i zgodnie z
art. 10 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych z dnia 21.05.1991 r.
deklarują podjęcie dalszych mediacji sporu zbiorowego z udziałem
mediatora. Strona związkowa wyraża zgodę na wyznaczenie osoby
mediatora przez pracodawcę. Termin spotkania mediacyjnego zostanie
ustalony między stronami w trybie roboczym jednak nie później niż do
14.08.2013 r.
●●●
Pan Ryszard Kuć Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny Spółki „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.
W
związku z informacją przekazaną przez Pana Prezesa na spotkaniu ze
związkami zawodowymi w dniu 21.06.2013 r. o zamiarze zmian w strukturze
Spółki „Przewozy Regionalne”, a także zagrożeniom wynikającym z
przejmowania pracy przewozowej od spółki „Przewozy Regionalne” przez
inne podmioty, co w konsekwencji bezpośrednio zagraża utratą miejsc
pracy, niżej podpisane związki zawodowe wszczynają z dniem 26.06.2013 r.
dialog społeczny w sprawie zawarcia Paktu Gwarancji Pracowniczych dla
pracowników spółki „Przewozy Regionalne” na okoliczność zmian
strukturalno-organizacyjnych w przewozach regionalnych Polsce. Informujemy,
że zgodnie z Porozumieniem zawartym w dniu 21.05.2012 r. w sprawie
zasad współpracy i wzajemnych zobowiązań pomiędzy „Przewozami
Regionalnymi” i Związkami Zawodowymi oczekujemy zawarcia porozumienia w
sprawie Paktu Gwarancji Pracowniczych w terminie do 26.07.2013 r. Informujemy,
że brak porozumienia w wyżej wskazanym terminie spowoduje wysunięcie
żądań związków zawodowych w trybie Ustawy o rozwiązywaniu sporów
zbiorowych. Warszawa, 26.06.2013 r.
●●●
Pan Ryszard Kuć Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny Spółki „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.
W
związku z niepodjęciem dialogu społecznego wszczętego pismem z dnia 26
czerwca 2013 r. - wynikającego z porozumienia zawartego w dniu 21 maja
2012 r. w sprawie zasad współpracy i wzajemnych zobowiązań pomiędzy
„Przewozami Regionalnymi” i związkami zawodowymi - w związku z upływem
terminów wskazanych w w/w Porozumieniu, z dniem 26 lipca 2013 r. dialog
społeczny został zakończony bez spełnienia naszych postulatów. W
związku z powyższym w trybie Art. 1 Ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o
rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz. U. z 1991r. Nr 55, poz.236 z późn.
zm.) żądamy zawarcia Paktu Gwarancji Pracowniczych dla pracowników
Spółki „Przewozy Regionalne” na okoliczność ewentualnych zmian
strukturalno-organizacyjnych w Spółce oraz przejmowaniem kolejowych
przewozów regionalnych w różnych regionach Polski przez innych
przewoźników. Pakt Gwarancji winien zawierać, co najmniej 10-letnią
gwarancję zatrudnienia dla wszystkich pracowników Spółki „Przewozy
Regionalne” z uwzględnieniem zasad zatrudnienia opisanych w Zakładowym
Układzie Zbiorowym Pracy dla pracowników Spółki „Przewozy Regionalne”
Sp. z o.o. Zgodnie z Art. 7 ust. l Ustawy o rozwiązywaniu sporów
zbiorowych nieuwzględnienie naszych żądań w terminie do 31.07.2013 r.
skutkować będzie wszczęciem sporu zbiorowego. Jednocześnie informujemy,
że w przypadku zaistnienia sporu zbiorowego zgodnie z Art. 8 w/w Ustawy
pracodawca ma obowiązek o tym fakcie powiadomić właściwego Inspektora
Pracy, a także niezwłocznie podjąć rokowania w celu rozwiązania sporu.
Związki zawodowe uprzedzają, że w razie nieuwzględnienia wysuniętych
żądań zostanie ogłoszony strajk. Warszawa, 29.07.2013 r.
●●●
Szanowni Państwo Odpowiadając
na Państwa pismo z dnia 29.07.2013 r. dotyczące podjęcia rozmów w
sprawie zawarcia Paktu Gwarancji Pracowniczych dla pracowników „Przewozy
Regionalne” sp. z o.o. oświadczam, że Spółka będzie realizowała wobec
partnerów społecznych zobowiązania w sprawach wymaganych ogólnie
obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi Spółki. Jak
wskazano w piśmie do Państwa z dnia 17 lipca br. z chwilą zaistnienia
zdarzeń, potwierdzonych decyzjami właściwych organów statutowych Spółki,
zostaną wdrożone procedury, do których zobowiązują nas przyjęte
uregulowania. Sygnalizowane kwestie ewentualnych zmian
strukturalno-organizacyjnych są procesem nie zakończonym. W założeniach
nie są brane pod uwagę rozwiązania negatywnie wpływające na obwiązujące u
pracodawców stosunki pracy z zatrudnionymi pracownikami. Mając
powyższe na uwadze nie istnieje przyczyna włączania partnerów
społecznych do podjęcia dialogu społecznego. Proces opiniowania zostanie
niezwłocznie wdrożony z chwilą podjęcia decyzji przez właściwe organy
Spółki. W tym miejscu podkreślam, że m.in. trudna sytuacja finansowa
Spółki, utrzymanie jej pozycji na rynku, determinują podejmowane
decyzje. Jesteśmy przewoźnikiem, który na rynku kolejowych przewozów
pasażerskich funkcjonuje w oparciu o zawarte umowy z organizatorem
przewozów - Samorządami Województw. Dotychczasowe doświadczenia m.in.
wynikające z prowadzonej działalności i analizy ekonomicznej sytuacji
na rynku, jednoznacznie wskazują, że ani jako przewoźnik, ani właściciel
i zamawiający usługę, nie mają obiektywnych możliwości podjęcia
zobowiązania się do utrzymywania w dłuższej perspektywie czasu poziomu
realizowanych zadań i niezbędnego w tym zakresie zatrudnienia. Wyrażam dobrą wolę w utrzymaniu konstruktywnych relacji z partnerami społecznymi. Ponownie
podkreślam, że Państwa wystąpienia są dla mnie bardzo cenne i jako
wyraz opinii pracowników biorę pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, a
Państwa prawa będą respektowane. Na spotkaniu w dniu 8 sierpnia br., na które zostaliście Państwo zaproszeni przedstawię aktualny stan Spółki. Warszawa, dnia 31.07.2013 r.
Ryszard Kuć Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny Spółki „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.
●●●
Na
oryginałach poszczególnych dokumentów znajdują się podpisy szefów
central związkowych, mediatora oraz Prezesa Zarządu - Dyrektora
Generalnego Spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. (aw) fot.wikipedia, J.Nowacki/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|