 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
Układ Zbiorowy w Spółce PKP Energetyka zostanie zachowany | |
[ 0000-00-00 ] |
Powiedział „Wolnej Drodze” Tadeusz Skobel - Prezes Zarządu Spółki
PKP Energetyka wdrożyła System Zarządzania Utrzymaniem Pojazdów Kolejowych. Na czym on polega? Konieczność
wprowadzenia systemu MMS w PKP Energetyka, to odpowiedź na prawne
wymagania Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wszystkie pojazdy
kolejowe zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Pojazdów (NVR), muszą
posiadać przypisany podmiot odpowiedzialny za ich utrzymanie (ECM), a
dodatkowo dla wagonów towarowych ten podmiot musi być certyfikowany
przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). System Zarządzania
Utrzymaniem Pojazdów Kolejowych obejmuje: funkcję zarządzania -
umożliwia nadzór nad pozostałymi funkcjami i ich koordynowanie; funkcję
rozwoju utrzymania - czyli zarządzanie dokumentacją dotyczącą utrzymania
w oparciu o dane projektowe i eksploatacyjne; funkcję zarządzania
utrzymaniem taboru - zarządzanie kierowaniem taboru do przeglądów i
napraw oraz jego przywróceniem do eksploatacji po zakończeniu procesu
przeglądowo naprawczego włącznie z dokumentacją; funkcję przeprowadzania
utrzymania - faktyczne poddawanie pojazdów kolejowych czynnościom
utrzymaniowym.
W mediach niemal codziennie pojawiają się
informacje o kradzieży sieci trakcyjnej. Skąd się wziął, według Pana,
tak łatwy dostęp złodziei do czynnych urządzeń kolejowych i co
należałoby zrobić, aby ten proceder ukrócić? Zwiększenie liczby
kradzieży sieci trakcyjnej jest następstwem ułatwionej możliwości zbytu,
spowodowanej rozwojem punktów skupu złomu metali kolorowych. Pomimo
faktu, że obszar, na którym zlokalizowane są linie kolejowe, jest
terenem, na którym nie mogą przebywać osoby postronne - tj. osoby nie
posiadające stosownych upoważnień - to jest on łatwo dostępny (linie
kolejowe przebiegają m.in. przez tereny zalesione, odległe od obszarów
zaludnionych, co umożliwia zorganizowanym grupom dostęp do elementów
sieci trakcyjnej). Warto wspomnieć, że sieć trakcyjna - własność PKP
Polskich Linii Kolejowych - zasilana jest prądem stałym o napięciu 3000 V
i stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia. Nie jest to niestety
przeszkodą dla tych, którzy zajmują się kradzieżą elementów sieci
trakcyjnej. W celu ograniczenia tego zjawiska zostało podpisane
porozumienie „O współdziałaniu w zakresie strategii zmierzającej do
poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych” pomiędzy
Komendantem Głównym Policji, Komendantem Głównym Straży Granicznej,
Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej i Spółką Polskie Koleje
Państwowe SA. Uchwycenie sprawców kradzieży jednak jest bardzo trudne, sieć trakcyjna jest usytuowana na terenie całej Polski. Skutecznym
narzędziem kontroli jest rzetelne legitymowanie zbywających złom metali
kolorowych i pełny nadzór ze strony organów ścigania nad punktami
skupu. Taka kontrola ma szansę znacząco wpłynąć na zmniejszenie skali
problemu.
W ramach usług elektroenergetycznych świadczonych
przez Spółkę, jest pozycja „wynajem sprzętu”. Na czym dokładnie polega
ta usługa? Spółka dysponuje potencjałem technicznym
umożliwiającym realizację najbardziej skomplikowanych prac
elektroenergetycznych, a specjalistyczny sprzęt stanowi element przewagi
konkurencyjnej PKP Energetyka. Pragnę podkreślić, że PKP Energetyka nie
prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wynajmie sprzętu
budowlanego. Należy raczej mówić o świadczeniu usług i wykonywaniu
robót, tj. wynajmie sprzętu technicznego wraz z obsługą (operatorem). Wykorzystując
własne zasoby Spółka, w miarę posiadanych mocy produkcyjnych, świadczy
usługi polegające m.in. na: wykonywaniu przewiertów o średnicy do 300 mm
przetwornicami sterowanymi; lokalizacji uszkodzeń kabli; wykonywaniu
badań i pomiarów urządzeń oraz instalacji elektrycznych; usługach
przewozowych; wykonywaniu prac budowlanych z wykorzystaniem koparek,
dźwigów i podnośników koszowych; w zakresie sieci trakcyjnej - począwszy
od prac regulacyjnych sieci trakcyjnej, przez roboty torowe, po roboty
budowlane - spółka wykonuje przebudowy, remonty i modernizacje sieci
trakcyjnej.
Spółka przez wiele lat osiągała zyski. Proszę
powiedzieć, jak dzisiaj wygląda płynność finansowa i czy to prawda, że
wiele podmiotów nie reguluje swoich zobowiązań, a spółka musi zaciągać
kredyty na bieżącą działalność? Pomimo różnego rodzaju trudności,
często wynikających z sytuacji rynkowej, PKP Energetyka działa
stabilnie i posiada płynność finansową. Zakończyliśmy rok 2012 z dobrym
wynikiem. Rzeczywiście, tak jak to zwykle wygląda na rynku i w biznesie,
zdarza się, że kontrahenci mają problemy z terminowością spłat - nie
wpływa to jednak w znaczącym stopniu na naszą sytuację finansową.
Powszechną praktyką jest zaciąganie kredytów na inwestycje - tak jak w
przypadku pożyczki na modernizację układu zasilania sieci trakcyjnej na
potrzeby na EIC Premium, gdzie tylko połowę środków pokrywa PLK z
funduszy UE.
Spółka
przez dwanaście lat sama budowała z powodzeniem swoją pozycję na rynku
kolejowym i zewnętrznym. Na czym ma zatem polegać tak naprawdę doradztwo
firmy PWC i nowi ludzie od strategii? Rynek zmienia się bardzo
dynamicznie, co ma swoje przełożenie na zmieniające się wciąż otoczenie
biznesowe Spółki. Dlatego doszliśmy do wniosku, że zasadna jest zmiana
modelu biznesowego na bardziej efektywny. Korzystamy z doradczych firm,
specjalizujących się w określonych obszarach, bo pomaga korzystać z
najlepszych praktyki rynkowych. Wszystkie te inicjatywy są uzupełnieniem
dla skutecznego działania naszych dotychczasowych ekspertów, których
kompetencje stanowią jedną z kluczowych wartości PKP Energetyka. Działania
nowych pracowników we współpracy z jej wieloletnimi pracownikami mają
stworzyć efekt synergii. Chcemy połączyć dotychczasową wiedzę
pracowników PKP Energetyka z zewnętrznym spojrzeniem. Rotacja kadry, to
naturalny proces w życiu każdej organizacji, decydujący o jej sukcesie.
Od pewnego czasu Spółka zajmuje się dystrybucją paliw płynnych. Jaki jest bilans tej działalności? Od
2010 roku powstało 15 z docelowych 18 bezobsługowych stacji paliw
płynnych, a trzy kolejne, w Poznaniu, Białymstoku i Lublinie, planujemy
oddać do użytku do końca tego roku. Stacje, które stanowią obecnie
przedmiot działań inwestycyjnych PKP Energetyka SA, zostały wykonane w
wersji bezobsługowej. Uruchomienie dystrybutora możliwe jest po
odpowiednim zalogowaniu się do systemu przy użyciu specjalnych flotowych
kart zbliżeniowych. Do tej pory spółka zaopatrzyła przewoźników w ponad
7.000 takich kart. Obrót paliwami ciekłymi na potrzeby przewoźników
kolejowych, to najmłodszy i jednocześnie dobrze rozwijający się obszar
działalności PKP Energetyka SA. Posiadamy koncesję na obrót paliwami
ciekłymi dla kolei ważną do końca 2030 r.
Czy Spółka wciąż uczestniczy w ramach konsorcjów w programach inwestycyjnych realizowanych przez PKP PLK? PKP
Energetyka uczestniczy w programach inwestycyjnych realizowanych przez
PKP PLK. Kontynuujemy prace między innymi na takich kontraktach, jak:
modernizacja linii E59 - odcinek Wrocław - granica województwa
dolnośląskiego, jako partner konsorcjum; modernizacja linii E30 na
odcinku Bochnia – Biadoliny, jako lider konsorcjum; modernizacja linii
nr 1 na odcinku Skierniewice - Warszawa Zachodnia, jako partner
konsorcjum; modernizacja sieci trakcyjnej na linii E64 na odcinku Kozłów
– Starzyny, jako lider konsorcjum. Ponadto realizujemy zadania,
jako podwykonawca, między innymi na kontraktach: Tarnów - Dębica (linia
E30), Podłęże - Kłaj (linia E30), LCS Malbork (linia E65), Szczecin -
Świnoujście (linia nr 401, kontynuacja modernizacji linii), linia E61 na
odcinku Kozłów - Tunel, linia CMK stacja Szeligi. Przystępujemy także
do kolejnych przetargów ogłaszanych przez PKP PLK SA. PKP Energetyka w
roku bieżącym bierze udział w następujących postępowaniach o udzielenie
zamówień publicznych na roboty wielobranżowe ogłoszone przez PKP PLK -
jako Lider Konsorcjum: „Zasadnicze roboty budowlane dla linii kolejowej
nr 226” w ramach projektu nr POIiŚ 7.2 – 4.1 pn. „Projekt poprawy
dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa lina kolejowa)”;
„Opracowanie projektów wykonawczych i realizacja robót dla LCS Warszawa
Okęcie” w ramach Projektu POIiŚ 7.1-19.1.a. pn. „Modernizacja linii
kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom (LOT A, B, F)”. Zaś
jako uczestnik Konsorcjum: Przebudowa stacji Strzałki realizowana w
ramach zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 Centralna
Magistrala Kolejowa”. Ponadto Spółka nadal z powodzeniem - 3 wygrane
na 3 starty - startuje w ogłoszonych przez PKP PLK postępowaniach o
udzielenie zamówień publicznych na roboty wyłącznie z branży sieci
trakcyjnej i energetyki nietrakcyjnej. Uczestniczymy w powyższych
projektach i chcemy rozwijać się dalej. Celem strategicznym jest wejście
na rynek usług budowlanych infrastruktury sieciowej wysokich napięć. W
tym celu zdobywamy kompetencje i szkolimy naszych pracowników.
Projektem, który wiele nas nauczy, będzie modernizacja układów zasilania
pod Pendolino. Chcemy te kompetencje wykorzystać startując w
przetargach PSE Operator i innych podmiotów, by budować na potrzeby
energetyki zawodowej. Naszym celem jest wygrywanie przetargów
organizowanych przez PSE i lokalnych operatorów.
Po zmianie
struktury od 1 stycznia Centrala znacznie powiększyła liczebność
pracowników przez przejęcie zespołów wsparcia i tworząc np. takie
stanowiska, jak Dyrektor Zarządzania Projektami, czy Pełnomocnik Zarządu
ds. Usług. Czy nie sądzi Pan, że to może stworzyć wrażenie, że swoich
się wymiata i buduje się korporację? Na początku tego roku
zmieniliśmy strukturę organizacyjną całej Spółki. W wyniku tych
usprawnień włączyliśmy pewne grupy dotychczasowych pracowników z
Zakładów i Centrali do obszarów wsparcia. I choć faktycznie osoby te
powiększyły stan obsad w Centrali Spółki, to fizycznie pracują one nadal
w regionach. Wspomniane przeze mnie struktury dostarczają wsparcia
wszystkim jednostkom PKP Energetyka w zakresie: finansów, rachunkowości,
zarządzania zasobami ludzkimi, kontrolingu oraz IT. Nowe stanowiska, o
których Pan wspomniał, to w istocie wzmocnienie kadry menedżerskiej
wobec wyzwań, przed którymi stoi nasza Spółka na rynku kolejowym i
pozakolejowym, np. w obszarze stale rozwijających się usług. Wszelkie
zmiany personalne mają na celu efektywniejsze wykorzystanie posiadanych
zasobów. Połączenie cennej wiedzy i doświadczenia wieloletnich
pracowników naszej Spółki z zewnętrznym spojrzeniem nowych pracowników,
pozwala osiągnąć synergię, która owocuje dynamicznym rozwojem PKP
Energetyka na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach. A to nadrzędny cel
nas wszystkich.
Czy przewidziane są jakieś istotne zmiany organizacyjno-systemowe w Spółce? Zakończyliśmy
właśnie drugi kwartał działalności z nową strukturą firmy. Zmieniliśmy
model biznesowy, w którym obok utworzenia wspomnianych wcześniej
obszarów wsparcia, powstał Pion Sprzedaży, troszczący się o kompleksową
obsługę klientów. Również od początku tego roku wszystkie nasze Zakłady
są zarządzane centralnie przez nowoutworzony Oddział Usługi.
Dostosowujemy w ten sposób wszystkie obszary działalności spółki do
wymagań rynku - i w konsekwencji tych zmian - do stale powiększającej
się oferty PKP Energetyka.
Mówi się, że spółka zamierza
wprowadzić głębokie zmiany w systemie wynagradzanie pracowników. Co to
znaczy i czy zostanie zachowany Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy? Zakładowy
Układ Zbiorowy Pracy zostanie zachowany. Zmiany systemu wynagrodzeń
polegają podstawowo na podniesieniu rangi wynagrodzenia zasadniczego w
wynagrodzeniu pracownika ogółem. Obecnie wynagrodzenie zasadnicze
stanowi mniej niż połowę wynagrodzenia pracownika. Strony ZUZP - Związki
Zawodowe i Pracodawca - uzgodniły, że do wynagrodzenia zasadniczego
będzie doliczona premia regulaminowa i dodatek stażowy. Podniesienie
wysokości wynagrodzenia zasadniczego wymagało zmian zasad, w tym
podstawy, wypłaty nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych. 20
czerwca br. podpisano Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla PKP Energetyka
SA, uwzględniający powyższe kwestie. Obecne zapisy są nowoczesne,
spełniają wymagania pracowników, pracodawcy i rynku pracy.
Jak wielki jest udział Spółki w rynku energii? PKP
Energetyka jest obecnie największym alternatywnym sprzedawcą energii.
Wolumen rocznie sprzedawanej energii elektrycznej, to ponad 5,6 TWh, a
nasz udział w rynku sprzedaży klientów biznesowych na koniec 2012 roku
wyniósł 4,5 proc. Wśród naszych odbiorców energii, obok spółek
kolejowych, znajdują się m.in. Castorama, Grupa Kęty, Echo Investment,
czy Opoczno. Obsługujemy łącznie 52.000 klientów instytucjonalnych
oraz indywidualnych, w tym wiele małych i średnich przedsiębiorstw. Dla
tej ostatniej grupy odbiorców, eksperci z PKP Energetyka współtworzyli
cykl warsztatów pod nazwą „Akademia Gazel” - spotkań zorganizowanych we
współpracy z dziennikiem Puls Biznesu dla laureatów i uczestników
konkursu „Gazele Biznesu”. Powodem do dumy jest pozytywna ocena, jaką
wystawili nam klienci. Już po raz drugi otrzymaliśmy tytuł „Firmy
Przyjaznej Klientowi”. Godło zostało przyznane w poniedziałek 25
czerwca, podczas uroczystości w Ministerstwie Gospodarki w Warszawie.
Podstawą do nagrody było badanie przeprowadzone wśród klientów, którzy
wskazali na najsilniejsze strony PKP Energetyka, tj. uczciwość,
terminowość oraz profesjonalizm. Wysoko ocenione zostały także - łatwość
kontaktu, indywidualne podejście do klienta oraz klarowność oferty
firmy. Poziom obsługi klienta w PKP Energetyka otrzymał we wszystkich
badanych obszarach oceny wyższe niż 85%.
„Koleje
Dolnośląskie”, i pozostali przewoźnicy spoza PKP, już powiększają lub
zaczną powiększać, co wynika z ich zapowiedzi, zakres działania i
świadczonych usług. Czy pracownicy PKP Energetyka mogą liczyć na pomoc
Zarządu w uzyskaniu ulg na te Koleje? Zarząd Spółki PKP
Energetyka podjął decyzje, które pozwoliły uzyskać pracownikom ulgi
przejazdowe u przewoźnika „Koleje Dolnośląskie”. Temat ten był
przedmiotem rozmowy Pana redaktora z Andrzejem Niezgodą, przewodniczącym
Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” PKP Energetyka, w Nr 14 „Wolnej
Drogi”. Rozmawiał Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|