 |
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
 |
Sobota, 19 kwietnia 2025 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Tymon
|
|
|
|
|
|
|
[ 0000-00-00 ] |
Trwa, rozpoczęta w 2011 roku, modernizacja linii E59, prowadzona przez
PKP PLK, która jest fragmentem międzynarodowego ciągu transportowego
biegnącego ze Skandynawii na Bałkany. W ramach realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”,
przewidziano do wykonania w latach 2011 - 2014 duży zakres
wielobranżowych robót budowlanych, w ramach kompleksowej przebudowy
linii kolejowej na odcinkach Wrocław Grabiszyn - Skokowa - Żmigród -
granica województwa. Ponieważ w niektórych mediach pojawiają się
informacje o trudnościach, jakie z tytułu modernizacji linii dotykają
pasażerów, 10 czerwca br. - staraniem rzecznika prasowego Spółki PKP
PLK, Mirosława Siemieńca - odbyły się spotkania przedstawicieli mediów
na stacjach Żmigród, Oborniki Śląskie, a także przy moście kolejowym nad
Odrą, leżącym w okolicy stacji Wrocław Popowice. Celem spotkań było
przekazanie informacji mediom, w miejscach realizowanych robót, o
zaawansowaniu robót modernizacyjnych na dolnośląskim odcinku linii E59.
Informacji udzielali: Mirosław Siemieniec, kierownik kontraktu -
Jarosław Szczepaniak i przedstawiciel Przedsiębiorstwa Napraw
Infrastruktury (PNI) - Alfred Konieczny. Wizytę rozpoczęto w
Żmigrodzie, gdzie na gruncie można było zobaczyć,, jaki jest stan
zaawansowania robót modernizacyjnych. Na stacji już zrobiono wiele, bo
podniesiono prawie o metr perony, pobudowano mosty nad Baryczą i
Młynówką (kanałem), trwają prace przy budowie przejść podziemnych między
peronami, trwa przebudowa sieci trakcyjnej. Według oświadczenia wykonawcy kłopoty podróżnych na tej stacji skończą się pod koniec września tego roku.
Roboty,
co podkreślali przedstawiciele wykonawcy i inwestora, są szczególnie
trudne również ze względu na wodę, która - mimo uszczelnień - utrudnia
roboty budowlane, a mimo tych i innych trudności roboty mieszczą się w
przewidzianych harmonogramach. Oczywiście w czasie robót mają miejsce
określone utrudnienia dla podróżnych, ale nie sposób ich uniknąć,
ponieważ roboty są realizowane bez wstrzymywania ruchu pociągów
osobowych i towarowych. Budowlańcy mówią o takich przypadkach, że
roboty są realizowane na „żywym organizmie”, co znacznie je komplikuje,
a zakres robót jest bardzo duży, bo obejmują one przebudowę nawierzchni
kolejowej podtorza i odwodnienia, przebudowę i odbudowę nowych obiektów
inżynieryjnych, modernizację sieci trakcyjnej, modernizację i rozbudowę
układu zasilania elektroenergetycznego, modernizację systemu sterowania
ruchem kolejowym, łączności, sygnalizacji przejazdowej i diagnostyki
stanów awaryjnych taboru, przebudowa i budowa nowych peronów, przejść
podziemnych dla podróżnych, urządzeń do obsługi niepełnosprawnych,
budowa obiektów i urządzeń dla ochrony środowiska. Roboty w ramach
projektu są wykonywane na obszarach Natura 2000, Dolina Baryczy, Ostoja
nad Baryczą, Dolina Widawy, a na tych obszarach prace mogą być
wykonywane, ze względu na ochronę środowiska, tylko w okresach
jesienno-zimowych (od 1.X do 28.II). Zresztą o skali projektu
najlepiej świadczą zakładane koszty jego realizacji, które wynoszą 1
miliard 522 milionów złotych. Modernizacja jest współfinansowana przez
UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko w wysokości 875.836.470 złotych. W wyniku prowadzonej modernizacji, na dolnośląskim odcinku linii około 10 obiektów inżynieryjnych ulegnie zmianie.
Wizyta przedstawicieli mediów w Żmigrodzie i Obornikach Śląskich miała
unaocznić im, jak wielki jest zakres robót na stacjach. W Żmigrodzie
roboty modernizacyjne są dość zaawansowane i zbliżają się do finału,
natomiast w Obornikach Śląskich dopiero się rozpoczęły, a stacje i w
Żmigrodzie, i w Obornikach Śląskich są porównywalne, jeśli chodzi o ich
wielkość, z tym, że w Obornikach dochodzą jeszcze dodatkowe roboty
związane z likwidacją m.in. kładki dla podróżnych - zastąpi ją tunel.
Według deklaracji wykonawcy i inwestora, efektem modernizacji linii
będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, skrócenie czasu
jazdy pociągów, a także zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na
środowisko naturalne hałasu, budowa ekranów akustycznych, przejść dla
zwierząt dużych i małych oraz separatorów zanieczyszczeń. Jednym
ze znaczących zadań na dolnośląskim odcinku linii, jest przebudowa mostu
nad Odrą, leżącym między stacjami Wrocław Popowice i Wrocław Osobowice.
Dziś intensywne roboty trwają przy montażu przęsła stalowego o
długości 131 metrów, które po całkowitym zmontowaniu, zostanie
przesunięte nad główny nurt rzeki. Takie przęsła będą dwa, w każdym z
torów.
Trwają
też roboty przy modernizacji starej żelbetowej konstrukcji, a cały
most, ze względu na wymagania przeciwpowodziowe, będzie podniesiony o 35
centymetrów w stosunku do poprzedniej konstrukcji. Całkowity koszt
przebudowy mostu wyniesie około 41 milionów złotych, jego ukończenie
przewidziany jest na rok 2014. W okolicy mosty, na wysokości
Cmentarza Osobowickiego, rozpoczęto przygotowania do budowy przystanku
osobowego Osobowice Cmentarz. Końcowym efektem modernizacji linii
E59 będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 kilometrów
na godzinę, a towarowych do 120 km/h. Warto też dodać, że roboty
prowadzi konsorcjum firm, w skład którego wchodzą: Przedsiębiorstwo
Robót Inżynieryjnych SA, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw
Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o., PKP Energetyka SA,
Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. System urządzeń
sterowania ruchem kolejowym buduje Konsorcjum w składzie: Bombardier
Transportation (ZWUS), Krakowskie Zakłady Automatyki SA, Roman Sabat
Biuro Wdrożeniowo-Projektowo SABEL. Zygmunt Sobolewski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|