|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Największą wartością firmy są pracownicy | |
[ 0000-00-00 ] |
O debacie na temat kolei, wspólnych działaniach kolejowych związków zawodowych, braku umiejętności negocjacyjnych ze strony pracodawcy, dla „Wolnej Drogi” mówi Henryk Grymel, przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”.
W Sali Kolumnowej Sejmu odbyła się debata „Bezpieczna, nowoczesna kolej”. Jako przedstawiciel związków zawodowych brałeś w niej udział. Jak oceniasz wystąpienia polityków, ekspertów i związkowców? Debatę zorganizował PiS na wniosek związków zawodowych. Była to druga z kolei debata, pierwszą organizowała Solidarna Polska. Obie debaty miały bardzo merytoryczny przebieg i było widać, że uczestnikom leży na sercu dobro kolei. Wielka szkoda, że podczas szczytu kolejowego, organizowanego przez Ministerstwo Transportu, nie było chęci rzetelnego podejścia i próby rozwiązania problemów kolei. Jasno widać różnicę w podejściu rządu i opozycji do spraw kolejowych.
Czy Twoim zdaniem ta debata w przyszłości zaowocuje pozytywnymi działaniami w obszarze przewozów kolejowych w Polsce? Są dwa wyjścia - albo obecny rząd poważnie zacznie realizować wnioski płynące z debat, albo opozycja dojdzie do władzy.
W wielu istotnych dla pracowników kwestiach - płaca minimalna, umowy śmieciowe, wiek emerytalny - ciągle brak porozumienia pomiędzy rządem i związkami zawodowymi, a także między pracodawcami a związkami zawodowymi. Czy rysuje się choćby cień nadziei na porozumienie? Nadzieja umiera ostatnia. Jednak na dzień dzisiejszy nic nie wskazuje na porozumienie. Do porozumienia potrzebne są dwie strony. Jako związki zawodowe zawsze gotowi jesteśmy się porozumieć, zawsze dla dobra firmy i pracowników.
Ostatnio w Gdańsku największe centrale związkowe - „Solidarność”, OPZZ, Forum Związków Zawodowych - zjednoczyły się w walce o sprawy pracownicze. Na jesień zapowiadana jest wielka akcja protestacyjna. Czy SKK „Solidarność” jest organizacyjnie przygotowana do strajku generalnego na kolei? Kolejarze na przestrzeni ostatnich lat pokazali, że strajki przeprowadzają skutecznie i zawsze są gotowi do akcji. Na pewno, jak dojdzie do strajku generalnego, kolejarze będą głównym filarem strajku i na bazie kolei wszystko się oprze.
Zasadniczo współpraca znaczących kolejowych związków zawodowych trwa od dłuższego czasu. Czy wśród szeregowych członków „Solidarności” jest zrozumienie takich wspólnych działań? Mam nadzieję, że współpraca liderów związkowych uwidoczniła, że razem można wiele spraw załatwić dla dobra pracowników, których reprezentujemy. Każdy podział skrzętnie wykorzystuje pracodawca na szkodę pracowników. Możemy się różnić światopoglądowo, jednak w istotnych sprawach dotyczących pracowników musimy mieć zdanie wspólne.
Co jakiś czas zmienia się kierownictwo w poszczególnych spółkach kolejowych. Czy widzisz wolę porozumienia i chęć współpracy ze związkami zawodowymi ze strony nowej administracji? Wola porozumienia może i jest, ale jasno widać brak umiejętności negocjacyjnych i doświadczenia w kontaktach ze związkami zawodowymi, co powoduje wiele niepotrzebnych napięć. Związki zawodowe reprezentują pracowników i dbają o dobro firmy, żeby były miejsca pracy. Nie może liczyć się tylko pieniądz i ekonomia. Największą wartością firmy są pracownicy, a ich reprezentują związki zawodowe. Bez zgody społecznej nic się nie da zrobić. Im wcześniej nowa administracja to zrozumie, tym lepiej dla niej. Rozmawiał Aleksander Wiśniewski fot.M.Moczulski
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|