|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Jest porozumienie ze związkami zawodowymi. System ulg przejazdowych do przebudowy. | |
[ 0000-00-00 ] |
22 lutego zostało podpisane porozumienie pracodawców kolejowych ze związkami zawodowymi w sprawie systemu ulg przejazdowych dla pracowników kolei, ich współmałżonków i dzieci, a także emerytów kolejowych. Porozumienie będzie obowiązywać do końca grudnia. Obie strony zgodziły się na gruntowną przebudowę systemu ulg, która będzie uwzględniała zmieniający się kształt rynku kolejowego w Polsce. Osiągnięty kompromis znacząco oddala groźbę strajku na kolei.
Do porozumienia, regulującego kształt ulg do końca 2013 roku, przystąpiły spółki przewozowe należące do Grupy PKP: PKP Intercity, trójmiejską Szybka Kolej Miejska oraz pozostali przewoźnicy dołączeni z inicjatywy PKP S.A.: Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie oraz Koleje Wielkopolskie.
Zgodnie z zawartym porozumieniem:
- bezpłatna ulga na przejazdy pierwszą klasą dla pracowników kolejowych przestała obowiązywać, natomiast 99 proc. ulga w drugiej klasie będzie obowiązywać do czasu wypracowania ostatecznego kształtu ulg,
- dzieci pracowników będą miały ulgę w wymiarze 80 proc. w całości finansowana przez pracodawcę,
- współmałżonkowie będą mieli ulgę w wysokości 80 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności (pracownik płaci 50 proc. wartości ulgi za współmałżonka).
- emeryci i renciści kolejowi będą mieli prawo do ulgi 99 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności: dwa pakiety na przewoźników (pierwszy pakiet: PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM Trójmiasto, Warszawska Kolej Dojazdowa, oraz drugi pakiet: Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie) w cenie 50 zł/rok każdy
- Wspólnie ze stroną związkową wypracowaliśmy kompromis i doszliśmy do wniosku, że obecny system ulg nie odzwierciedla kształtu rynku kolejowego w Polsce i wymaga gruntownej zmiany. Osiągnięte porozumienie spełnia oczekiwania pracowników kolei, tworząc solidną podstawę do rozmów na temat kształtu docelowego systemu ulg, który mógłby obowiązywać już od 2014 roku- mówi Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP.
Spór zbiorowy ze stroną związkową w poszczególnych spółkach Grupy PKP trwał od października 2012 roku. Strona społeczna chciała utrzymania zmienionego przez Grupę systemu ulg przejazdowych dla pracowników, ich rodzin i emerytów kolejowych lub otrzymania rekompensaty w postaci podwyżki w wysokości 720 zł brutto miesięcznie (łączny roczny koszt spełnienia tego postulatu wyniósłby ponad 900 mln zł) . Z inicjatywy PKP S.A. (formalnie pozostającej poza sporem zbiorowym) prowadzone były negocjacje z przewoźnikami, w większości niezależnymi od PKP.
- Zmiana systemu ulg przejazdowych jest częścią zmian, jakie przeprowadzamy na kolei. Współpracujemy ze stroną społeczną, dzięki czemu ostateczny kształt systemu ulg, wypracowany do czerwca, będzie spełniał oczekiwania pracowników, a jednocześnie będzie ekonomicznie uzasadniony i pozwoli trwale obniżyć koszty działania Grupy PKP - mówi Jakub Karnowski.
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|