"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Niedziela, 22 grudnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Franciszka, Bożena, Zenon
 
„2+” dla kolei za przygotowania do EURO na miesiąc przed turniejem
[ 0000-00-00 ]
Bez wątpienia turniej piłkarski, którego Polska wspólnie z Ukrainą jest gospodarzem był ogromną szansą i impulsem do historycznego skoku cywilizacyjnego polskiej kolei. Dodatkowo impreza była wspierana ogromnym strumieniem unijnych środków finansowych sięgających blisko 30 mld zł. Była to dziejowa szansa, która w najbliższej przyszłości nie powtórzy się. Taka skala finansowania połączona z impulsem inwestycyjnym powinna dokonać odczuwalnego unowocześnienia i modernizacji kolei. Czy ta szansa została stracona a może wykorzystana? Na to pytanie w sposób syntetyczny postaramy się odpowiedzieć. Analizę przeprowadzimy w trzech obszarach: tabor, dworce i linie kolejowe. Ocenę przeprowadzono na podstawie impulsu inwestycyjnego związanego z Euro a nie normalnie prowadzoną działalność modernizacyjną. Skala ocen użyta do analizy waha się pomiędzy 2 a 5.

1. Tabor – ocena 2!

Największe znaczenie w przewozach pasażerskich w czasie Euro będzie odgrywała spółka PKP Intercity S.A jako wiodący przewoźnik dalekobieżny w Polsce. W ostatnich czterech latach spółka ta nie dokonała praktycznie żadnej inwestycji modernizacyjnej a w tym szczególnie związanej z Euro poza przemalowaniem lokomotyw w barwy państw uczestników turnieju (!!). Dodatkowo zmniejszono wielkość inwestycji przede wszystkim taborowych z około 600 mln zł w 2008 do ponad 100 mln zł w 2011 (!!). Ponadto z puli prawie 1,7 mld zł funduszy unijnych spółka nie wykorzystała do dziś ani złotówki (!!!). Dlatego z całą odpowiedzialnością można powiedzieć, że tę szansę, jaką dawało Euro spółka zmarnowała i zapracowała na ocenę „2!”.

2. Dworce – ocena 3=

To miał być dworcowy bum inwestycyjny. Z planowanych 6,2 mld zł inwestycji dworcowych do dziś wydano zaledwie około 0,3 mld zł (mniej niż 5%!!!). Ta wielkość oczywiście też cieszy, bo przynajmniej jest szansa, że dworzec we Wrocławiu i Poznaniu na Euro w dużej części będzie oddany do użytku. Dodatkowo niewykorzystanie finansowania unijnego negatywnie wpływa na ocenę wykorzystania szans związanych z Euro (!!!).

 
3. Linie kolejowe – 3-

 

Plan inwestycyjny zakładał wydanie do Euro około 27,5 mld zł na modernizację infrastruktury kolejowej. Do końca 2011 roku wydano około połowy tej sumy, czyli 13,6 mld zł, ale jedynie 1% jest finansowane ze środków unijnych (!!!). Ponadto bardzo prawdopodobna bezpowrotna utrata od 5 do 8 mld zł z funduszy unijnych wpływa bardzo negatywnie na ocenę dokonań w obszarze linii kolejowych (!!!).

Podsumowując przygotowanie kolei do Euro na miesiąc przed turniejem można powiedzieć, że niestety kolej pewnie za sprawą swoich decydentów nie wykorzystała szansy na modernizację, jaką dawała ta impreza a czas został bezpowrotnie zmarnowany. Średnio ważona ocena w obszarze taboru, dworców oraz linii kolejowych wynosi „2+”. Ta cenzurka z pewnością nie uprawniałaby do przejścia do następnej klasy. Warto teraz przeprowadzić ocenę personalną, kto i w jakim zakresie za taki stan rzeczy odpowiada. Taką analizę w ciągu najbliższych tygodni na pewno przeprowadzi portal nakolei.pl, ponieważ za nieudolność i bylejakość decydentów kolejowych my wszyscy, jako obywatele płacimy, dlatego musimy wymagać, aby kolej prowadzili ludzie odpowiedzialni i kompetentni. 
(Źódło: nakolei.pl Fot.nakolei.pl/ Reuters
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.