|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Sobota, 21 grudnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Jan, Honorata, Tomasz
|
|
|
|
|
|
Redakcja "Wolna Droga"
50-085 Wrocław
ul. Piłsudskiego 105
tel. (071) 71-74-666 faks (071) 717-15-11
Mirosław Lisowski
Aleksander Wiśniewski
Adam Dyląg
Wojciech Trzmiel
Anna Jasińska
Solkol Art.
kolportaż: Zbigniew Gadzicki (szef)
Tel. +48-12-421-08-20
Zapomniane linie kolejowe: Linia nr 229. Odcinek Kartuzy - Pruszcz Gdański | |
[ 0000-00-00 ] |
Linia kolejowa nr 229 zaczyna się w Pruszczu Gdańskim. Dalej biegnie
przez wsie Straszyn, Kolbudy do Żukowa i Kartuz. Kolejny odcinek, to
fragment pomiędzy Kartuzami i Lęborkiem zamknięty w 2005 roku z powodu
uszkodzeń nasypu. Ostatni odcinek - między Lęborkiem a Łebą jest do
dzisiaj używany w sezonie letnim. Cała linia ma długość aż 133
kilometrów. Jest bardzo kręta (szczególnie na odcinku Pruszcz Gdański -
Kartuzy). Dzisiaj jest w większości nieprzejezdna. Przejezdne zostały
tylko odcinki Lębork - Łeba i Kartuzy - Stara Piła. W artykule
przedstawię krótki fragment tej linii: Pruszcz Gdański - Kartuzy.
Ruch pasażerski zamarł tutaj w 1994 roku. W ostatnim rozkładzie było
pięć par pociągów w stronę Kartuz (w tym dwie pary do Lęborka). Rozkład
był przystępnie ułożony, gdyż uwzględniono późnowieczorny pociąg o
godzinie 23-ciej. Podobno powodem likwidacji przewozów pasażerskich było
urzędowe zmniejszenie prędkości na linii do 40 km/h, przez co liczba
podróżnych znacznie zmalała. Udało się też dzięki temu skrócić składy z
czterech wagonów do dwóch. Kilka lat kursowały tutaj jeszcze pociągi
towarowe (m.in. do Kolbud i Gdańska Kokoszek). Po tym czasie odcinek
Pruszcz Gdański - Kartuzy kilka lat po zawieszeniu kursów pasażerskich
stopniowo ulegał uszkodzeniom - osuwały się nasypy w okolicach Kolbud. W
2002 roku odbył się przejazd specjalny wagonu motorowego SN61-183,
który przejechał prawie cały ten odcinek, ale przejazd odbył się w
nietypowy sposób. Przejechanie linii wymagało dojazdu do Kolbud od dwóch
stron aż do nieprzejezdnego miejsca na linii. W późniejszym okresie
dalej osuwały się nasypy, a linia padała wielokrotnie łupem złomiarzy.
Po linii jeździły drezyny, które można do dzisiaj spotkać na odcinku
Kolbudy - Łapino - Niestępowo. Dzisiaj jest to jedyny przejezdny dla
drezyn odcinek, gdyż z obu stron linia jest mocno porozkradana. Jedyny
czynny odcinek dla ruchu pociągów, to Kartuzy - Glincz (linia przecina
się tam z linią nr 201 Gdynia - Kościerzyna) - Żukowo Zachodnie - Stara
Piła. Z Glincza do Kartuz kursują pociągi Pomorskiej Kolei
Metropolitalnej, a z Glincza do Starej Piły jeżdżą pociągi towarowe. Ruch
towarowy jest prowadzony do Starej Piły oraz do Gdańska Kokoszek
(odgałęzienie od linii 229 - linia nr 234). Obecnie planowany jest
remont odcinka linii od Glincza do Starej Piły (oraz całej linii 234
wraz z wpięciem jej do linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) z uwagi
na utrzymanie ruchu pasażerskiego do z Gdańska do Kartuz na czas
elektryfikacji i przebudowy linii nr 201 (Gdynia - Kościerzyna).
Obecnie nieprzejezdny odcinek od Starej Piły do Pruszcza Gdańskiego jest
w coraz gorszym stanie. Na linię przewracają się drzewa, a okoliczni
złomiarze powodują coraz większe ubytki w torowisku. Na odcinku Straszyn
Prędzieszyn - Bielkowo są liczne ubytki o długości kilkudziesięciu
metrów. Dalej, szlak w kierunku Kolbud jest całkowicie zarośnięty,
ale na szczęście kompletny. Na przystanku Pręgowo Gdańskie znajduje się
wiata w opłakanym stanie, dalej znajdziemy dwa znaki pochylenia
podłużnego i jeden wskaźnik W16. Po chwili znajdujemy się już na
stacji w Kolbudach - tutaj wszystko jest bardzo zarośnięte. Wysokość
drzew w torowisku wynosi kilka metrów. Mijamy przejazd z drogą
wojewódzką 221, kolejny przejazd i dochodzimy do mostu nad rzeką
Reknicą, który jest w opłakanym stanie. Kilkadziesiąt metrów dalej
znajdziemy się na kolejnym przejeździe, przy którym stała dawniej budka
dróżnika. Po dłuższej chwili dojdziemy do rozjazdów Kolbudy Rolbet,
gdzie odgałęzia się bocznica do zakładów znajdujących się po lewej
stronie. Dalej znajduje się malowniczy kawałek zadbanego szlaku
(odmalowane i sprawne rogatki ręczne) do Łapina. Po prawej stronie
znajduje się wielki zbiornik rzeki Raduni - widoki w tych miejscach są
przepiękne. Później dochodzimy do kolejnej bocznicy „Kolbudy Stara
Papiernia”. Obecnie znajduje się tam baza dla drezyn i muzeum. Idąc
dalej w kierunku Kartuz przejdziemy lasem ostro pod górkę do Niestępowa.
Znajduje się tam betonowa wiata przystankowa. Dalej idąc już
zniszczonym w tym miejscu szlakiem dojdziemy do Starej Piły, gdzie
schodzą się dwie linie. Sama stacja w Starej Pile jest bardzo
zadbana - znajdziemy tam wyremontowane kanały, wyremontowane schody i
wiele innych ciekawostek z okresu początków funkcjonowania tamtejszej
kolei. Krętym szlakiem dochodzimy do Żukowa Zachodniego - jest to stacja
„na zakręcie”. Po chwili znajdziemy się na moście nad kolejnym
zbiornikiem Raduni w miejscowości Rutki. Dalej linia biegnie do
Kartuz - po drodze znajduje się tylko jeden przystanek - Dzierżążno.
Dalej linia 229 zbiega się z linią nr 214 (Somonino - Kartuzy). Cały ten
odcinek jest warty zobaczenia. Linia ta jest niepowtarzalna przez swoje ostre zakręty, widoki i swoją odmienność od innych szlaków pomorza. Paweł Wolny fot. P.Wolny/SolkolArt
|
| | |
|
|
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|