|
|
"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....
WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni. |
|
|
|
|
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r. |
|
Imieniny obchodzą:
Marek, Jarosław, Wasyl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ 2007-05-11 ] |
Część 9
5. Na spalinówkach
W 1970 r. lokomotywownia Wrocław Główny przejęła od Ostrowa Wielkopolskiego wszystkie pociągi warszawskie. Jednocześnie do naszej szopy zaczęły przychodzić lokomotywy serii ST43. Mnie i maszynistę Zygmunta Przekwasa zabrano wtedy z trakcji parowej na spalinową, przydzielając ST43-131 z lokomotywowni Wrocław Brochów. Nie od razu jednak dane nam było obsadzić tę maszynę. Bardzo pechową miała ostatnią służbę w barwach jednostki brochowskiej.
Tamtejszy maszynista biorąc pociąg „piaskowy” ze stacji Okmiany nie sprawdził dokładnie działania hamulców. Już na [więcej ] |
| | |
|
|
|
[ 2007-05-25 ] |
Część 10
Większość maszynistów chwaliła rumuńskie lokomotywy. Z każdym pociągiem, nawet na trudnych górskich trasach Dolnego Śląska, nie było problemów z utrzymaniem zgodnego z rozkładem czasu jazdy. Nie od razu jednak - jakby nie dowierzając zdolnościom nowej trakcji - puszczano spalinówki na wszystkie trasy. Także nie sprzyjało temu konserwatywne, „parowozowe” grono zarządu trakcji w Dolnośląskiej DOKP.
Szlakiem o trudnym profilu była linia Wrocław - Międzylesie. We wrześniu 1971 r. polecono mi pojechać tam na próbę lokomotywą ST43-131. Miałem prowadzić pociąg 1603 Warszawa [więcej ] |
| | |
|
|
|
[ 2013-03-29 ] |
Tzw. prowokacja bydgoska, to pobicie działaczy NSZZ „Solidarność”
podczas sesji Wojewódzkiej Rady Narodowej w dniu 19 marca 1981 roku w
Bydgoszczy. Było to jedno z najbardziej dramatycznych wydarzeń, do
których doszło w czasie tzw. karnawału „Solidarności”, czyli w okresie
między sierpniem 1980 a wprowadzeniem stanu wojennego w grudniu 1981 r.
(Źródło Wikipedia)
[więcej ] |
| | |
|
|
|
[ 2007-06-08 ] |
O czym są te zapiski? Tym razem o Kuśniewiczu, Kapuścińskim, Szczypiorskim, Piwowskim, Janion, Mandalianie... O autorytetach moralnych...
Życie pospiesznie dopisuje pointę do cyklu „Koabitanci i nowomowianie”. Uchylające swe tajemnice archiwa IPN przynoszą coraz więcej nazwisk i konkretnych losów tajnych współpracowników.
Ciekawy przypadek stanowi Andrzej Kuśniewicz. Nagle, już jako człowiek po pięćdziesiątce, pojawił się nagle na firmamencie krajowej literatury. Po latach ambasadorowania i kariery dyplomatycznej, został literatem. Co roku nieomalże ukazywały się jego [więcej ] |
| | |
|
|
Kolej na muzykę - „Niemen mniej znany” - Natalia Niemen (2017) | |
[ 2017-03-24 ] |
Uwagę przykuwa dziwnie znajoma okładka. Pół wieku temu to spojrzenie
znał każdy, kto choć w niewielkim stopniu interesował się krajową sceną
muzyczną. Trudno nie dostrzec podobieństwa, wszak to oczy ojca i córki.
[więcej ] |
| | |
|
| |
|
[ 2007-06-22 ] |
Część 12
W połowie lat siedemdziesiątych park lokomotyw spalinowych, przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich, był już wzbogacony o kilkanaście egzemplarzy SP45. Przekwas nie za bardzo chciał na nich jeździć, ja natomiast podjąłem starania o przeniesienie na lokomotywy typowo pasażerskie. Rozstałem się, więc z moim dotychczasowym wspólnikiem i w styczniu 1975 r. z Zakładów HCP w Poznaniu odebrałem SP45-153. Nową ekipę stworzyłem z Arkiem Dawidowiczem, moim byłym pomocnikiem z Pt47-12. Jego pomocnikiem był Ryszard Bołtuś, zaś moim Edward Więcek.
Jeździliśmy na niej spokojnie [więcej ] |
| | |
|
|
Zawód: wysadzanie pociągów, czyli o Sylwestrze Matuschka | |
[ 2007-07-06 ] |
Dziś trudno już powiedzieć, jaki był tamten dzień - 13 września 1931 roku. Z archiwalnych materiałów wynika, że nie padało ani nie było zbyt upalnie. Po prostu początek jesieni. Wobec tego, jakim sposobem olbrzymi skład ekspresu Budapeszt - Wiedeń wykoleił się i spadł z mostu w węgierskim Biatorbágy ? Szczegóły znał jeden człowiek. Sylwester Matuschka.
Reżyser zbrodni
Oficer armii królestwa Austro - Węgier jest niepozornym mężczyzną. Sprawia nawet wrażenie dobrotliwego. Dlatego do dzisiaj zdumiewa, z jaką precyzją zaplanował wypadek, który pociągnął za sobą śmierć 22 ludzi.
Do wykolejenia [więcej ] |
| | |
|
|
|
[ 2008-05-23 ] |
Bogdan Zdrojewski, minister kultury (PO), o kulturze:
„Telewizja publiczna interesuje się kulturą tylko wtedy, gdy ktoś [więcej ] |
| | |
|
|
|
[ 2007-07-20 ] |
Szanowna Redakcjo
Nadeszły wakacje, więc może należy utworzyć specjalny dział ze zdjęciami pod tytułem „Jak podróżują Polacy?” i zamieszczać tam zdjęcia. W dzisiejszych czasach, gdy większość telefonów komórkowych posiada wbudowane aparaty, z takimi zdjęciami nie powinno być problemów. Jak na razie to widziałem parokrotnie takie zdjęcia w TV lub w gazetach z krytyką, że PKP nie dosyć, że ma drogie bilety, to jeszcze „każe” podróżować obywatelom w „takich warunkach”. Ja również przesyłam parę zdjęć.
Kierownik pociągu (proszę o pozostawienie moich danych [więcej ] |
| | |
|
|
|
| |
|
|
|
|
Copyright "Wolna Droga" |
|
|
|
|
|